Ahmad Rifaie Al Ahmadi Idrisi: Hidup Dihiasi Adab


Search This Blog

Hidup Dihiasi Adab

.
1. Adab kepada Allah swt
Menyedari penuh mendalam erti ihsan iaitu kita beribadah seolah-olah kita melihat Allah; dan jika kita tidak melihat-Nya, yakinlah Allah melihat kita. Oleh sebab kita sentiasa dalam pemerhatian Allah swt, maka kita malu lagi takut utk melakukan perkara yg ditegahnya. Sebaliknya kita lebih banyak melakukan kebaikan demi mendapatkan keridhaan-Nya.

2. Adab kepada nabi
Beradab dgn Nabi Muhammad saw dengan mengamalkan sunnahnya iaitu suruhannya dan menjauhi tegahnnya. Bibir kita sentiasa dgn berselawat kepadanya kerana Allah swt dan para malaikat tetap berselawat kepadanya.

3. Adab kepada ulama/syeikh
Para ulama ialah pewaris nabi. Para Ulama besar yg antaranya menjadi mursyid atau syeikh kpd ajaran tariqah seperti Syeikh Abdul Qadir al-Jilani yang kita ikuti ajaran dan juga Syeikh Bahaudin Naqsyabandi merupakan insan mahfuz iaitu dipelihara Allah akan kesilapannya. Sudah tentu kita mengamalkan tariqah mereka dgn sepenuh hati, kita memberikan salam kepada mereka dan bertawassul. Kita ini serba kekurangan dan mengharapkan ajaran mereka menjadi penghias iman kita. Semoga doa kita akan lebih mustajab dengan bimbingan para syeikh tadi.

4. Adab kepada ibu bapa
Kita berhutang budi kepada ibu bapa kita kerana melahirkan kita di dunia. Begitu besar sumbangan ibu bapa, maka Islam menetapkan bahawa selepas mentaati Allah, maka taatilah Rasul dan akhirnya ibu bapa. Tanpa restu ibu bapa maka hidup kita tidak barakah.

5. Adab kepada sesama insan
Kita mesti selalu saling bersalaman dan berselawat demi menguatkan perasaan hati kita agar kasih-mengasihani antara satu sama lain dengan penuh kesopanan dan hormat. Inilah adab kita sebagai jemaah dan ikhwan. Kita saling bantu-membantu antara satu sama lain.

Hidup Dihiasi AdabSocialTwist Tell-a-Friend

0 comments:

Popular Posts

Segala bahan bacaan disini adalah untuk umum dan HAK CIPTA ITU MILIK ALLAH SEMUANYA. Anda boleh ambil sebagai bahan rujukan ataupun bahan posting di blog-blog atau website anda TANPA PERLU MEMBERI SEBARANG KREDIT KEPADA BLOG INI.