Ahmad Rifaie Al Ahmadi Idrisi: LINTASAN HATI & WAS-WAS


Search This Blog

LINTASAN HATI & WAS-WAS

.
Dipetik daripada buku ‘ Jiwa: Penyakit dan Penawarnya’ terbitan Jabatan Mufti ada menyebut pada penyakit yang ke-9, halaman 25:

Nafsu itu akan mencetuskan lintasan atau bisikan yang jahat supaya dapat mempengaruhi jiwa untuk melakukan dosa.

Rawatannya, ialah menolak bisikan itu daripada permulaan lagi supaya ia tidak dapat menguasai jiwa dengan cara sentiasa berzikir, mengekalkan sifat Khauf (takut kepada Allah) dalam diri berdasarkan kepada ilmu bahawa Allah mengetahui rahsiamu sepertimana manusia mengetahui segala yang nyata yang ada pada dirimu.

Ibrahim al-Khawwas berkata: ‘Dosa yang pertama ialah lintasan hati, sekiranya empunya diri tidak menolaknya, ia akan menjadi was-was, apabila ia tidak disingkirkan dengan mujahadah nescaya syahwat dan hawa nafsu akan menguasai dan menutupi pandangan akal, ilmu dan keterangan.
Sehubungan dengan itu, disarankan perbanyakkan zikir atau menyibukkan diri dengan amal ibadah bagi membuang lintas hati dan was-was.

Sumber
LINTASAN HATI & WAS-WASSocialTwist Tell-a-Friend

0 comments:

Popular Posts

Segala bahan bacaan disini adalah untuk umum dan HAK CIPTA ITU MILIK ALLAH SEMUANYA. Anda boleh ambil sebagai bahan rujukan ataupun bahan posting di blog-blog atau website anda TANPA PERLU MEMBERI SEBARANG KREDIT KEPADA BLOG INI.