Ahmad Rifaie Al Ahmadi Idrisi: Nilai Seorang Mursyid


Search This Blog

Nilai Seorang Mursyid

.
ADA pelbagai cara yang dilalui oleh masyarakat hari ini dalam menilai dan mempelajari tasauf.

Umumnya cara itu dapat digolongkan kepada tiga:
1. Pembacaan umum tanpa keinginan untuk mendalami tasauf. Penuntut sedemikian dikatakan penerima riwayah kerana cenderung atau ingin bertabarruk (ambil barakah) hasil pembacaan itu.
2. Ada pula golongan yang ingin mengamalkan tasauf untuk keperluan peribadi demi membersihkan jiwa atau istilahnya mujahadah nafs iaitu mensucikan rohani daripada sifat cela (mazmudah) dan menyerap sifat mulia (mahmudah).
3. Akhirnya ada pula golongan yang menunjukkan dua ciri golongan tadi iaitu mahu membaca, mendalami, membersihkan jiwa dan selanjutnya mengamalkan tasauf sebagai satu perjalanan.

Sesungguhnya bagi kita, selaku penuntut atau murid tasauf, maka kita berada dalam golongan ketiga. Untuk memulakan perjalanan, tentulah kita perlu peta dan mungkin penunjuk jalan (guide). Orang yang akan memandu kita itu dipanggil secara umum sebagai guru sufi yang arif (serba tahu akan disiplinnya).

ISTILAH GURU SUFI
Terpapar sekurang-kurangnya lapan istilah merujuk kepada guru sufi (kesemuanya dalam bahasa Arab):
1. Mursyid iaitu orang yang memberikan petunjuk (irsyad)
2. Sheikh iaitu nama yang sering dikaitkan sebagai ketua guru atau pengetua. Lazimnya Sheikh digunakan kepada guru kanan.
3. Murabbi iaitu orang yang mengajarkan ilmu pendidikan (tarbiah)
4. Maulana iaitu gelar 'tuan' guru yang sudah mencapai darjat tinggi (seperti profesor).
5. Mua'llim iaitu guru yang memberikan ilmu ('ilm)
6. Mudarris iaitu pengurus satu pengajian (darasah, juga dikaitkan dengan madrasah).
7. Muaddib ialah guru yang mengajar adab (tata susila atau decorum). Manusia dipanggil 'adib' dalam hubungan dengan Khaliq (Penciptanya).
8. Ustaz ialah gelar biasa bagi profesi guru. Ia lazim sekali digunakan dalam rantau sebelah sini terutama di Singapura, Malaysia dan Brunei. Tetapi di Indonesia sering ustaz dipanggil kiai.

MENGAPA BERGURU
Berguru merupakan satu konsep setua tamadun manusia.

Ibu bapa adalah guru semulajadi yang awal kepada anaknya. Bersekolah bertujuan untuk berguru ilmu. Walaupun sampai usia bekerja, seseorang tidak putus-putus berguru. Demikianlah dengan tasauf. Apabila proses tasauf itu dijadikan untuk amalan hidup yang dipanggil perjalanan sufi atau tarikat, maka mendapatkan guru amatlah genting. Manusia paling mulia di sisi Allah SWT termasuk Nabi Musa as, iaitu seorang ulul azmi (pemimpin agung) juga berguru. Kisahnya terpapar dalam surah al-Kahfi, iaitu Nabi Musa menemui Nabi Khidir as untuk mempelajari halhal ghaib yang sukar masuk akal, tetapi berlaku kerana kehendak Allah SWT. Guru tasauf ialah pembimbing rohani yang perlu mempunyai dua kelayakan iaitu selaku mua'llim (menguasai dan penyampai ilmu) dan murabbi (pendidik yang tahu ilmu pendidikan atau tarbiah). Guru begini dipanggil sheikh dalam konteks perguruan tasauf. Murid tasauf pula dipanggil salik dan perjalanannya dipanggil suluk. Namun sheikh yang lengkap dipanggil mursyid apabila ia mencapai kelayakan untuk membimbing muridnya dari segi kerohanian.
Bagaimanapun, mursyid juga dianggap 'specialis' atau pakar dalam bidang bidang lain seperti fiqh atau syariah. Bezanya dalam konteks disiplin tasauf, mursyid hendaklah dilihat sama-sama mengamalkan ilmunya bersama-sama murid seperti solat tahajjud (dalam rangka mendirikan solat malam atau qiamulail atau disebut proses tarbiyah rohiyah - penyantunan roh), berwiridan dan seterusnya. Tegasnya mursyid tasauf melaksanakan dan menunjuk ajar akan apa yang diajarkannya.

CABARAN MASA KINI
Peredaran zaman menimbulkan ujian besar dalam mencari dan memilih mursyid. Kita semakin jauh dari zaman Nabi saw, para sahabat, pengikut sahabat (tabi'en) dan pengikut kepada pengikut sahabat (tabi'en wat tabi'en). Tempoh Nabi dengan pengikut kepada pengikut sahabat ialah 300 tahun iaitu mungkin sehingga zaman Imam al-Ghazali. Selepas itu berlaku pencairan (dilution) dari segi kekentalan ilmu yang asal.

Antara sebabnya ialah pengaruh kebendaan merupakan kejahatan (thagut) yang telah meleka atau melalaikan kita semua.

Namun dalam tradisi tasauf, terdapat koda profesionalisme atau etika yang menentukan apakah wajar seseorang itu menjadi mursyid.

Sekurang-kurangnya ada 14 syarat yang perlu ada bagi seseorang itu layak dipanggil mursyid:
1. Menguasai dan melaksanakan ilmu syariah sebagai tiang agama. Ertinya mursyid tadi tidak mengabaikan keperluan solat, zakat, puasa dan haji. Peribadinya tertakluk dengan hukum Allah SWT.
2. Hatinya terbuka kepada teguran dan kritikan
3. Ilmunya benar atau sahih (bukan ilmu sihir dsb)
4. Berkemahuan/hemah tinggi kerana hendak membina prestasi diri dan muridnya.
5. Berpandangan jauh (umat Islam memandang jauh kerana adanya akhirat sebagai destinasi kita)
6. Dermawan (tidak sekalipun lokek) walaupun keperluannya tinggal sehelai sepinggang.
7. Berbudi pekerti luhur
8. Kasih sayang terhadap semua manusia; tanpa rasa perkauman atau memandang bulu/diskriminasi
9. Zuhud (menolak kebendaan) dan hidup dengan amat sederhana.
10. Tidak membesarkan diri dengan kehebatannya (self promotion seperti kononnya punya karamah atau dapat melihat yang ghaib iaitu kashaf)
11. Tidak mengeluh ketika diuji (terutama kekurangan dari segi ekonomi)
12. Amat perahsia (tidak mendedahkan keaiban atau kekurangan orang lain)
13. Hadir hatinya untuk Allah SWT semata
14. Kesan kesalihannya terpapar kepada usahanya (tanpa menunjukkan sesuatu yang luar biasa seperti karamah).

BUKAN SEORANG MURSYID
Pertanda yang menunjukkan seseorang itu bukan seorang mursyid terpapar pada sekurang-kurangnya lapan ciri:
1. Tidak menguasai dan mengendahkan syariat seperti tidak tahu soal pensucian atau thaharah, fardu a?in dsb
2. Memandang rendah atau melecehkan orang lain.
3. Mengambil peduli perkara remeh
4. Mengikut hawa nafsu yang membawa kepada maksiat (seperti mengambil isteri muridnya)
5. Pekerti buruk seperti suka mengumpat
6. Pura-pura dalam setiap amalannya seperti bersolat
7. Berharap kepada manusia (minta gelaran atau pangkat dan bantuan ekonomi)
8. Memandang rendah terhadap aulia (para wali) atau guru tasauf yang lain.

Panduan begini penting kerana tasauf merupakan disiplin yang amat tinggi dan banyak dugaannya. Ia memastikan agar murid itu tidak tersesat daripada landasan hingga terkeluar daripada sifat mukminnya. Peringatan ini diberikan oleh Abu Yazid al-Bustami yang maksudnya:

"Andai kau melihat orang yang kononnya diberi karamah itu dapat terbang, janganlah kau ikuti dia sehinggalah dia melaksanakan segala hukum-hukum Allah SWT."

PENGECUALIAN
Ada ketika seseorang mursyid menunjukkan sifat luar biasa atau tidak normal ketika jiwanya bersama Allah SWT. Ini dikatakan keadaan zhouk (ecstasy) atau terlalu asyik. Kata-katanya seakan-akan sukar dinilai logiknya seperti yang berlaku kepada al-Hallaj yang menyatakan 'Ana al-Haq' (Akulah Tuhan). Hal ini telah menggegarkan orang ramai. Akibatnya al-Hallaj dijatuhi hukuman pancung kerana kesalahannya dari segi syariat. Namun darahnya yang mengalir di sungai bertukar menjadi kalimah lailahaillah. Oleh itu, murid perlu memahami sikap dan sifat gurunya.

Sebelum hukuman tadi al-Hallaj dikatakan berpesan:
"Terimalah ucapanku yang sesuai dengan ilmumu. Andai kata dapati ucapanku bertentangan dengan ilmumu, maka jangan kau terima dan jangan kau pegangi agar kau tidak sesat dari jalan yang benar."

Adakala amalan tasauf menghampiri mistik iaitu dunia ghaib jin. Fenomena ini dipanggil 'istidraj'. Bantuan jin membolehkan pengamal tasauf itu mempunyai semacam kehebatan sehingga dianggap karamah. Oleh itu berwaspadalah.

Menurut cerita, penghulu aulia Sheikh Abdul Qadir al-Jilani berkhalwat (bersendirian untuk beribadat), terdengar suara yang menyatakan bahawa beliau sudah sampai ke satu maqam dan tidak perlu lagi bersolat atau beribadat seperti manusia yang lain.

Segera Sheikh Abdul Qadir membaca ta'audz (audzubillah...). Suara itu terhenti. Sesungguhnya suara itu datang daripada syaitan yang cuba menggoda Sheikh Abdul Qadir.

Kemudian Sheikh Abdul Qadir bermunajat (meminta kepada Allah SWT) agar dapat berdialog dengan syaitan itu. Daripada penjelasan syaitan tadi, difahamkan 70 orang mursyid yang menghampiri maqam wali telah terjerat oleh pujukan syaitan. Cerita ini hendaklah membuat sesiapapun berwaspada kerana syaitan adalah musuh nyata manusia.

Dalam zaman Wali Songo yang berdakwah di tanah Jawa yang dikuasai Majapahit (abad ke-14 masihi), salah seorang daripada mereka yang bernama Syeikh Siti Jennar telah terlalu condong kepada amalan kebatinan sehingga mengetepikan syariat. Majlis para wali itu menggugurkan beliau daripada keanggotaan dan menganggapnya tersesat.

Sumber: KULIAH USTAZ HJ ALI HJ MOHAMAD, 19 September 2001, jam 2330 - 20 September 2001, jam 0230
Nilai Seorang MursyidSocialTwist Tell-a-Friend

0 comments:

Popular Posts

Segala bahan bacaan disini adalah untuk umum dan HAK CIPTA ITU MILIK ALLAH SEMUANYA. Anda boleh ambil sebagai bahan rujukan ataupun bahan posting di blog-blog atau website anda TANPA PERLU MEMBERI SEBARANG KREDIT KEPADA BLOG INI.