Ahmad Rifaie Al Ahmadi Idrisi: (SIRI 1) KENALI UMDAH (SANDARAN) TAREKAT


Search This Blog

(SIRI 1) KENALI UMDAH (SANDARAN) TAREKAT

SIRI 1: MENELUSURI KEHIDUPAN AL IMAM AL A’ZAM AL MUHADDITH  SAYYID AHMAD IBN IDRIS AL HASANI

NAMA DAN NASABNYA

Al Imam al A’zam Sayyid Ahmad ibn Idris merupakan ulama’ yang unggul pada zamannya. Berasal dari keluarga Penghulu Adarisah yang masyhur dan mulia di Maghribi dan berketurunan Sayyiduna Hasan ibn Ali ibn Abu Talib.

Nama lengkapnya ialah Ahmad ibn Idris ibn Muhammad ibn Ali ibn Ahmad ibn Muhammad ibn Abdullah ibn Ibrahim ibn Umar ibn Ahmad ibn Abdul Kabbar ibn Muhammad ibn Yamluh ibn Masyish ibn Abu Bakar ibn Ali ibn Hurmah ibn Isa ibn Salam ibn Marwan ibn Haidarah ibn Muhammad ibn Idris (digelar al Asghar) ibn Idris (digelar al Akbar) ibn Abdullah (digelar al Kamil) ibn al Hasan al Muthanna ibn Sayyidina Hasan ibn Sayyidina Ali dan Fatimah al Zahra’ binti Maulana Muhammad Rasulullah.

Sekali pun al Imam al A’zam berketurunan mulia, beliau tidak suka bermegah-megah dengan kemuliaan nasab keturunannya. Hal ini dapat dilihat ketika muridnya, al Imam al Akbar Sayyid Muhammad ibn Ali al Sanusi meminta beliau menulis tentang nasabnya, beliau dengan tegas berkata:

نَسَبِي الكِتَابُ وَالسُّنَّةُ أُنْظُرْ إِلَيَّ فَإِنْ وَجَدْتَنِي عَلَى الكِتَابِ وَالسُّنَّةِ فَقُلْ: أَحْمَدُ بْنُ إِدْرِيسَ عَلَى الكِتَابِ وَالسُّنَّةِ فَهَذَا نَسَبِي. يَقُولُ اللهُ تَبَارَكَ وَتَعَالَى: اليَوْمَ أَضَعُ أَنْسَابَكُمْ وَأَرْفَعُ نَسَبِي أَلَا وَهُوَ التَّقْوَى.

Nasab saya adalah Kitab dan Sunnah. Lihatlah kepada saya, jika kamu dapati saya berada di atas landasan Kitab dan Sunnah, maka katakanlah, “ Ahmad ibn Idris berada di atas landasan Kitab dan Sunnah.” Maka inilah nasab saya. Allah berfirman, “Pada hari ini, Aku merendahkan nasab-nasab kamu dan meninggika nasabKu iaitu taqwa.”

(Lihat al ‘Iqd al Nafis fi Nuzum Jawahir al Taqdis karangan Sayyid Ahmad ibn Idris. Ini bertepatan dengan firman Allah dalam Surah al Mukminun ayat 101:

فَإِذَا نُفِخَ فِي الصُّورِ فَلَا أَنسَابَ بَيْنَهُمْ يَوْمَئِذٍ وَلَا يَتَسَاءَلُونَ

Kemudian, apabila ditiup sangkakala, maka pada hari itu tidak ada lagi manfaat pertalian kerabat di antara mereka, dan tidak pula sempat bertanya satu sama lain)

Beliau dilahirkan pada 21 Rejab 1163 Hijrah bersamaan 1750 Masihi di sebuah kampung yang terletak di Maisur, berdekatan ibu kota Fas di tepi laut Maghribi.

(SIRI 1) KENALI UMDAH (SANDARAN) TAREKATSocialTwist Tell-a-Friend

0 comments:

Popular Posts

Segala bahan bacaan disini adalah untuk umum dan HAK CIPTA ITU MILIK ALLAH SEMUANYA. Anda boleh ambil sebagai bahan rujukan ataupun bahan posting di blog-blog atau website anda TANPA PERLU MEMBERI SEBARANG KREDIT KEPADA BLOG INI.