Ahmad Rifaie Al Ahmadi Idrisi: Amalan Hari Asyura', 10 Muharram


Search This Blog

Amalan Hari Asyura', 10 Muharram

Amalan Hari Asyura', 10 Muharram

"Faedah dan Manfaat yang sangat besar" telah menyebut oleh Al-A'lamah Ad-Dairabi di dalam fawaidnya dan Sidi Muhammad Al-Amir Al-Soghir di dalam risalahnya pada menyebutkan beberapa kelebihan yang dibangsakan kepada Asyura', ia naqal daripada Al-A'lamah Al-Jauhari bahawasanya: Barangsiapa membaca pada hari Asyura'

حَسْبُنَا اللهُ وَنِعْمَ الْوَكِيلُ نِعْمَ الْمَوْلَي وَنِعْمَ النَّصِيرُ

70 kali, mempada akan dia oleh Allah Taa'la mara bahaya-bahaya demikian itu tahun.

***

Dan setengah daripada barang yang dituntut paada hari Asyura' bahawa memperbuat ia akan barang yang sah daripada barang yang lagi akan datang daripada perkara-perkara dan telah membilang oleh setengah ulama' 10 perkara, dan setengah ulama' 12 perkara yaitu:

1) sembahyang 
2) puasa 
3) menghubungkan silaturahim 
4) bersedekah 
5) mandi 
6) bercelak 
7) ziarah akan orang alim 
8) ziarah akan orang sakit 
9) menyapu kepala anak yatim 
10) meluas-luas atas ahli rumah (belanja atau memberi makan kepada ahli keluarga)
11) memotong akan kuku  
12) membaca Surah Al-Ikhlas 1000 kali

***

Membaca surah al Ikhlas sebanyak 1000 kali pada Hari 'Asyura

Berkata Sayyiduna Ali r.a :

“Sesiapa yang membaca surah al Ikhlas sebanyak 1000 kali pada hari ‘Asyura, maka Tuhan yang bersifat al Rahman akan memandang kepadanya, dan sesiapa yang dipandang oleh Tuhan (dicucuri rahmatNya) dengan sifat PemurahNya tidak akan diseksa selama-lamanya.”

# Al ‘Allamah Syeikh Syu’ib ibn Sa’ad ibn Abdul Kafi al Misri al Makki, al Raudh al Faiq fi al Mawa`iz wa al Raqaiq, H: 275.

***

*Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda: ... "Adapun puasa pada hari 'Asyura`, aku memohon kepada Allah agar puasa tersebut bisa menghapus dosa setahun sebelumnya."* (HR. Muslim: 1976)
Amalan Hari Asyura', 10 MuharramSocialTwist Tell-a-Friend

0 comments:

Popular Posts

Segala bahan bacaan disini adalah untuk umum dan HAK CIPTA ITU MILIK ALLAH SEMUANYA. Anda boleh ambil sebagai bahan rujukan ataupun bahan posting di blog-blog atau website anda TANPA PERLU MEMBERI SEBARANG KREDIT KEPADA BLOG INI.