Ahmad Rifaie Al Ahmadi Idrisi: Bahasa Suryani


Search This Blog

Bahasa Suryani

Tahukah anda?

Tulisan yang tertera dalam gambar ini ialah tulisan dari bahasa Suryani. Di dalam kitab tauhid ada menyebut bahawa alQuran diturunkan dalam bahasa Arab, Zabur dalam bahasa Qibtiyah, Taurat dalam bahasa Ibrani (hebrew) dan Injil dalam bahasa Suryani. Bahasa ini adalah bahasa asal yang digunakan oleh penduduk negeri Suriyah (Syria) dan bahasa ini masih digunakan oleh sebahagian dari bangsa Armenia pada hari ini. Jika perasan, tulisan ini juga ada digunakan dalam sesetengah wafak.

Kredit : Ustaz Uthman Daud

***

*Mantera/azimat/wafaq tidak ada salahnya selagi tidak mengandungi syirik*

*dari 'Auf bin Malik Al Asyja'i dia berkata; "Kami biasa melakukan mantera pada masa jahiliyah. Lalu kami bertanya kepada Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam; 'Ya Rasulullah! bagaimana pendapat Anda tentang mantera? ' Jawab beliau: 'Peragakanlah manteramu itu di hadapanku. Mantera itu tidak ada salahnya selama tidak mengandung syirik.'* (HR. Muslim: 4079)

Bahasa SuryaniSocialTwist Tell-a-Friend

1 comments:

Terima kasih tulisannya, menurut kami seberapapun tulisannya tetap bermanfaat untuk kami yang terus belajar dan belajar.......

 

Popular Posts

Segala bahan bacaan disini adalah untuk umum dan HAK CIPTA ITU MILIK ALLAH SEMUANYA. Anda boleh ambil sebagai bahan rujukan ataupun bahan posting di blog-blog atau website anda TANPA PERLU MEMBERI SEBARANG KREDIT KEPADA BLOG INI.