Ahmad Rifaie Al Ahmadi Idrisi: 3 golongan sufi

Search This Blog

3 golongan sufi

.
Di kalangan orang-orang sufi, ada 3 golongan:

1.Golongan yang pertama adalah orang yang mengamalkan amalan-amalan, zikir-zikir dan ibadah-ibadah sebagai ritual, amalan biasa yang berulang-ulang diamalkan tanpa benar-benar mengetahui maksud dan tujuan daripada amalan tersebut. Dan kebanyakkannya adalah golongan ini.

2.Golongan yang kedua adalah orang mengamalkan amalan sufi dan memahami kesufian dengan ilmu. Mereka bukan hanya mengamalkan amalan-amalan tersebut sebagai satu amalan ritual yang biasa dilakukan, malah mereka benar-benar memahami, menghayati dan menjiwai amalan tersebut, sehinggakan mereka benar-benar merasakan keagungan dan kebesaran Allah SWT, dan inilah matlamat kesufian yang sebenar. Mereka yang berjalan atas jalan kesufian bukan hanya sebagai satu amalan ritual tetapi berdasarkan pengetahuan dan ilmu yang sebenar-sebenarnya. Dan golongan ini adalah golongan yang sedikit.

3.Golongan ketiga ini tidak dinamakan sufi, tetapi mutasawif, orang yang berjalan atas perjalan sufi, tetapi tidak menurut perjalanan orang-orang sufi, sebaliknya dia berjalan dengan perkara-perkara yang bertentangan dengan amalan kesufian itu sendiri, yang bertentangan dengan hukum syariat dan yang bertentangan dengan Islam. Ini golongan yang sebenarnya terkeluar daripada jalan kesufian.

Sumber: Pelajaran Yang Boleh Diambil Oleh Ucapan Mutfi Syria Mengenai Pengamal Tarekat Di Syria
3 golongan sufiSocialTwist Tell-a-Friend

Popular Posts

Segala bahan bacaan disini adalah untuk umum dan HAK CIPTA ITU MILIK ALLAH SEMUANYA. Anda boleh ambil sebagai bahan rujukan ataupun bahan posting di blog-blog atau website anda TANPA PERLU MEMBERI SEBARANG KREDIT KEPADA BLOG INI.