.
"Suri"
juga diistilahkan sebagai "Yaqazah" oleh para ulama'.
Menurut Kamu
Idris al-Marbawi[1] dan Dictionary Hans Wehr[2],
Arti yaqazah
menurut bahasa ialah jaga, ingat, sedar (bukan dalam keadaan mimpi), (yaqazah-yaqiza/yaquza)
Pengertian yaqazah
di sisi ilmu tasawwuf pula ialah bertemu atau berjumpa dengan Rasulullah
s.a.w. dalam keadaan jaga (bukan mimpi).
Anugerah yaqazah
ini adalah daripada Allah yang tidak mustahil berlaku. Walaupun ia
merupakan perkara yang bertentangan dengan adat kebiasaan (luar dari kebiasaan)
pada logika manusia, namun ia masih dalam lingkungan mumkinat (harus) bagi
Allah s.w.t. mengadakan atau tiadakannya. Tidaklah mustahil penanugerahan
ber-yaqazah juga merupakan antara karomah sejumlah para wali-Nya.
Di antara
prinsip dasar Aqidah Ahlussunah Wal Jama’ah adalah menyakini dan membenarkan
adanya jenis-jenis perkara luar kebiasaan (khawariq lil-‘adah) yang boleh
berlaku kepada golongan selain para rasul. Khawariq lil-‘Adah dibahagikan
sebagaimana disenaraikan di bawah ini[3],
· Khawariq
lil-‘Adah
yang dipuji oleh syara’
o Irhas
Perkara luarbiasa yang dianugerahkan
oleh Allah s.w.t. kepada para anbiya’ semasa mereka masih kecil. Contohnya
seperti awan meneduhi Nabi Muhammad s.a.w. ketika baginda dalam perjalanan ke
Syam untuk berniaga bersama bapa saudaranya, Nabi Isa a.s boleh bercakap semasa
baginda masih dalam buaian dan seumpamanya.
o Mu’jizat
Perkara luarbiasa yang dikurniakan oleh
Allah s.w.t. kepada para nabi dan rasul sahaja bagi melancarkan usaha
rasul-rasul tersebut menyampaikan da’wah dan risalah Allah s.w.t. Contohnya
mu’jizat Nabi Sulaiman a.s. yang boleh memahami bahasa semua binatang.
o Karomah
Perkara luarbiasa yang Allah s.w.t.
kurniakan kepada orang-orang mukmin yang berakhlak dengan akhlak rasul dan
benar-benar berpegang dengan ajaran Islam, zahir dan batin.
o Ma’unah
Perkara luarbiasa yang Allah s.w.t.
kurniakan kepada sesetengah orang awam bagi menyelamatkan mereka dari ditimpa
sesuatu bencana atau musibah.
· Khawariq al-‘Adah yang dicela
oleh syara’
Perkara luarbiasa yang dikeji oleh Allah
s.w.t. ialah perkara luarbiasa yang berlaku atas orang biasa melalui
pertolongan selain daripada Allah s.w.t. seperti pertolongan khadam-khadam yang
terdiri daripada jin, shaytan atau sebagainya.
o Istidraj
o Ihanah
o Sihir
Maka pengalaman yaqazah
ini boleh sahaja merupakan sesuatu daripada khawariq lil-‘adah yang
terpuji (iaitu karomah bagi para auliya’). Antara dalil-dalil
bagi mengemukan keharusan berlaku yaqazah adalah:
· Peristiwa Isra’ Mi’raj di mana
Rasulullah s.a.w. dipertemukan dengan Nabi Musa a.s. (sedangkan Nabi Musa a.s.
telah wafat lebih 600 tahun sebelum kelahiran Nabi Muhammad s.a.w.) sebagaimana
ditafsirkan di dalam Al-Qur’an[4].
· Riwayat mengenai Nabi Muhammad s.a.w.
bersembahyang berjemaah dengan para rasul di malam Isra’ sebelum Baginda s.a.w.
dimi’rajkan[5].
Ibnu Arabi dalam
kitabnya Fara’idul Fawa’id menulis:
“Adalah harus (khususnya bagi wali Allah
yang diberi karomah) untuk bertemu dengan zat Nabi baik rohnya atau
jasadnya kerana Rasulullah seperti lain-lain nabi dan rasul, semuanya hidup
bila mereka dikembalikan (kepada jasadnya) serta diizinkan oleh Allah keluar
dari kuburnya”.
· Dipetik daripada Sahih al-Bukhari[6],
حدثنا عبدان أخبرنا عبد الله عن يونس عن
الزهري حدثني أبو سلمة أن أبا هريرة قال سمعت النبي صلى الله عليه وسلم يقول من
رأني في المنام فسير اني في اليقضة ولا يتمثل الشيطان بي
Sesungguhnya Abu Hurairah r.a. berkata:
“Aku dengar Nabi bersabda:
“Sesiapa yang melihat aku di dalam
mimpi, maka dia akan melihat aku di dalam yaqazah (keadaan jaga)
dan shattan tidak boleh menyerupai diriku.”
Berkata
Al-Allamah Al-Muhaddith Al-Musnid Saiyyid Dr. Sheikh Sayyid Muhammad Alawi
Al-Maliki (Az-Zakho’ir Al-Muhammadiyah m/s 147):
“Tentang hadis tersebut (Sahih
al-Bukhari yang dinukilkan sebelum ini), para ulama’ mengatakan bahawa: yaqazah
itu bermaksud, di dunia secara qat’ie walaupun ketika hendak mati
(sakaratul maut).”
“Adapun bagi pihak yang mentakwilkannya
sebagai melihat Nabi s.a.w. secara yaqazah di akhirat, maka jawapan para
ulama’ terhadap mereka: Sesungguhnya di akhirat, setiap orang yang
beriman akan melihat Baginda s.a.w. samada yang pernah mimpi berjumpanya di
dunia mahupun yang tidak pernah bermimpi berjumpa dengan Nabi s.a.w. seperti
yang dijelaskan dalam banyak hadis-hadis sahih yang lain.”
Hal ini menyebabkan, tiada pengkhususan
antara mereka yang pernah melihat Nabi s.a.w. di dalam mimpi mahupun tidak,
sedangkan di dalam hadis tersebut menceritakan tentang pengkhususan terhadap
mereka yang pernah bermimpi bertemu Nabi s.a.w. dengan mereka yang tidak pernah
bermimpi berjumpa Nabi s.a.w., iaitu: “…dia akan melihatku secara yaqazah...”
Al-‘Allamah
Al-Mufti Dr. Ali Jum’ah juga menjelaskan perihal hadis tersebut (Al-Bayan
m/s161):
“… Hadis tersebut menceritakan tentang
kebolehan (keharusan) seseorang melihat Nabi s.a.w. secara yaqazah di semasa
hidupnya di dunia…”
Pihin Datuk Seri
Maharaja Datuk Seri Utama, Awang Haji Ismail bin Umar Abdul Aziz, Mufti
Kerajaan Brunei Darussalam[7] pada masalah “Adakah Harus dan Boleh Menerima
Zikir dan Doa daripada Rasulullah s.a.w. pada masa sekarang, waktu yang
menerimanya itu jaga atau waktu tidur dalam mimpi”? menulis:
“… Maka nyata dari kata-kata
ulama yang di atas ini, bahawa berjumpa dengan Nabi s.a.w. waktu
tidur atau waktu jaga, dan Nabi s.a.w. mengajar akan sesuatu ilmu, suatu doa,
suatu selawat dan suatu zikir, adalah harus dan boleh, bagaimana telah
berlaku pada ulama-ulama, ahli ilmu Islam, wali-wali Allah dan orang-orang
solehin, kita berkata perkara seperti ini termasuk di bawah erti kata “fadhoilul
‘amal”.
Adapun perkara halal dan haram telah
tertutup dengan terhenti wahyu kepada Nabi s.a.w. kita dan dengan wafat Nabi
kita s.a.w. sebagaimana kita telah sebutkan di awal-awal rencana ini.
Sila baca kitab-kitab berkenaan
wali-wali Allah s.w.t. seperti Syawahidul Haq karangan Syeikh Yusuf Anbahani
dan kitab Lathoifulminan karangan Al-Arifbillah Tajuddin ibn ‘Athaillah As
Sakandari yang mati tahun 709 Hijrah dan Jami’u karamatil Auliya’ karangan
Syeikh Anbahani dan Hilyatul Auliya’ oleh Al Hafiz Abu Na’im dan karangan
Al-‘Allamah Dr. Abdul Halim Mahmud, Mesir dan lain-lain…”
Ungkapan “kata-kata
ulama yang di atas ini” merujuk kepada perbahasan panjang oleh sejumlah
besar ulama’ yang dimuatkan di dalam fatwa beliau itu, namun kami telah
ringkaskan seperti berikut:
· Sayyid Abdul Qadir ibn Abdullah al-Idrus
dalam kitabnya An-Nurus Safir ‘An Akhbaril Qur’anil ‘Asyir.
· Imam Al Hafiz As-Sayuthi di dalam
kitabnya Khususiyyatu Yaumil Jum’ah.
· Al-‘Allamah Shaykh Zakaria ibn Muhammad
al Mahalli asy-Syafie.
· Shaykh Najmuddin al-Ghazzi dalam
kitabnya al-Kawakibus Saairah.
· Sayyid Umar ibn
Abdul Rahman Al-‘Attas sebagaimana dipetik daripada Fathu Rabbin Nas yang telah
dihimpunkan oleh Maulana Al-‘Arif Sayyid Hussin ibn Almarhum Al-‘Allamah Sayyid
Abdullah ibn Muhammad ibn Muhsin ibn Hussin Al-‘Athas dalam bahasa Melayu pada
tahun 1342 Hijrah.
· Imam Abu Abdullah Al-Qastalani
sebagaimana dikupas dari kitab Al-Wasaailu Syafi’ah oleh Imam Muhaddith Sayyid
Muhammad ibn Ali Khidr.
· Sayyid ‘Alawi ibn Thahir Al Haddad
(Mufti Kerajaan Johor dahulu) dalam kitabnya ‘Uqudul Almaasi Bimanaaqibi
Syaikhil Thoriqah Wa Imaamil Haqiiqah.
· Shaykh Muhammad ibn ‘Audh bin Muhammad
Bafadhlu dalam kitab Manaaqibil ‘Arifbillah Al-Habib Ahmad ibn Hussin
Al-‘Athas.
· Imam Sufyan ath-Thauri sebagaimana
termaktub dalam Kitab Uqudul Almaasi yang diriwayatkan oleh Imam Abu Na’im
(pengarang kitab Haliyaatul Auliya’) dan Ibnu Basykuwal.
· Muhadissud-Dunya Sayyid As-Shaykh
Abdullah As-Siddiq Al-Ghamaari dalam kitabnya Fadhailun Nabiyyi fil Quranil
Illahiyatu Fissolah ‘Ala Khairil Bariyyah.
Imam
Al-‘Allamah An-Nafrawi berkata[8]:
“… Diharuskan
seseorang berjumpa atau melihat Nabi secara yaqazah atau secara mimpi,
menurut kesepakatan para huffaz (ahli hadis). Mereka Cuma berselisih
tentang adakah orang yang melihat tubuh Nabi itu dalam bentuk sebenar, secara
hakiki atau dalam bentuk contoh (gambaran) sahaja?”
“Sebahagian ulama’
berpegang dengan pendapat pertama (di mana seseorang yang bertemu dengan
Nabi secara yaqazah melihat tubuh Baginda secara hakiki). Sebahagian ulama’
pula berpegang dengan pendapat yang kedua (iaitu: melihat Nabi secara yaqazah
dalam bentuk imej, gambaran seperti pantulan di cermin dan sebagainya,
wallahua’lam), di antara mereka (yang berpegang dengan pendapat kedua adalah):
Imam al-Ghazali, Imam al-Qarafi, Imam al-Yafi’e dan sebagainya.”
“Golongan yang
berpegang dengan pendapat yang pertama berhujah bahawa: Nabi Muhammad umpama
cahaya hidayah dan mentari keilmuan, boleh dilihat dari jauh seperti orang
boleh melihat matahari dan cahaya dari jauh… Tubuh Baginda tidak meninggalkan
kubur, tetapi seseorang yang melihat Nabi secara yaqazah dibuka oleh
Allah hijab (jarak) antaranya dengan Rasulullah lantaran itu, dia dapat melihat
Rasulullah samada dia berada di timur mahupun barat…”
“Ada juga yang
berpendapat, seseorang melihat Nabi secara yaqazah dengan mata hati,
bukan dengan mata kepala, kerana boleh jadi juga, orang yang buta juga diberi
anugerah melihat Baginda secara jaga, dengan mata hatinya…”
“Ibn Abi Hamzah
dan sebahagian daripada mereka (para ulama’) menceritakan bahawa mereka
pernah melihat Nabi secara jaga…”
“Adapun mereka
yang mengingkarinya, maka hukumnya haram, kerana kalaulah dia
mengingkarinya kerana dia seorang yang mengingkari tentang karomah para
wali, maka untuk berbahas dengan mereka sememangnya sia-sia, kerana dia sendiri
telahpun mendustai apa yang dithabitkan di dalam sunnah (yakni mengenai karamat
para wali atau mengenai bertemu Nabi secara yaqazah)…”
Dalam kitab
Al-Khasoisul Kubra oleh Imam As-Sayuthi dan di dalam Syarah Muslim oleh Imam
Nawawi ditulis:
“Jikalau seseorang berjumpa Nabi (dalam
mimpi atau jaga), baginda menyuruh akan sesuatu perbuatan (sunat), melarang
satu larangan, menegah atau menunjukkan suatu yang baik, maka tiada khilaf ulama’
bahawa adalah sunat hukumnya mengamalkan perintah itu.”
Dr. Al-Qaradhawi
telah pun menjelaskan[9] bahawa:
“… Semuanya (apa yang dikatakan oleh
Nabi di dalam mimpi tersebut) hendaklah dibentangkan terlebih dahulu kepada
syariat yang ma’sum. Jika ia bertepatan, maka ia boleh diterima, tetapi
jika sebaliknya, yang menjadi hujjah tetap syariat (bukan perkataan dalam mimpi
tersebut)”.
Oleh yang
demikian, jika terdapat sesuatu yang disampaikan oleh Nabi s.a.w., samada
sewaktu tidur mahupun secara yaqazah, maka perlulah dinilai dengan
syariat terlebih dahulu. Sekiranya tidak bercanggah dengan syariat (seperti
lafaz-lafaz zikir tertentu yang tidak bertentangan dengan prinsip Islam), maka
ianya boleh diterima. Adapun jika ianya bertentangan dengan syariat (seperti
melakukan ibadah haji di Singapura, menambah rakaat pada solat subuh, dan
sebagainya), maka sudah tentu ianya tertolak.
Adapun adzkar
yang diajarkan oleh Nabi s.a.w. kepada seseorang dalam mimpi atau secara yaqazah
setelah kewafatan Nabi s.a.w., bukanlah salah satu bentuk penambahan
syariat, atau salah satu bentuk menentukan hukum, ia sekadar salah satu bentuk
khabar gembira (mubasyyirat) di mana Nabi s.a.w. sudi bertemu dengannya
dan menyampaikan doa kepadanya. Adapun lafaz-lafaz dzikir atau doa. Maka
sesiapa yang mendakwa penyampaian dzikir-dzikir oleh Rasulullah s.a.w.
secara mimpi mahupun yaqazah itu menggambarkan syariat tidak sempurna,
jelaslah pendapatnya salah dan berbentuk sesuatu kekeliruan samada tidak
memahami apa itu syariat dalam konteks yang sebenar, atau tidak mengetahui
hakikat bertemu Nabi s.a.w. secara yaqazah. Pendapat begini menyalahi
pendapat majoriti Ulama’ Ahlul Sunnah wal Jamaah.
Sebagaimana
telah dibentangkan di atas, maka adalah jelas bahawa perbahasan yaqazah adalah
disokong oleh ulama Salfussoleh yang terdahulu dan ulama’ kini seperti
Mufti Mesir Dr. Ali Jum’ah, Al-Muhaddith Sayyid Muhammad ibn Alawi Al-Maliki,
Dr. Umar Abdullah Kamil, Dr. Yusuf Qaradhawi dan sebagainya.
Renungilah kitab
ulama’ yang membahaskan mengenai masalah yaqazah:
· Imam Ibn Hajar dalam Fathul Bari iaitu
syarah terhadap Sahih al-Bukhari.
· Imam An-Nawawi dalam Syarah Muslim.
· Imam Ibn Hajar Al-Haithami dalam buku
fatwa beliau.
· Syeikh Yusuf an Nabhani di dalam Kitab
Afdalul Salawat dan Kitab Sa’adah ad-Daraini.
· Imam al-Ghazali di dalam Kitab
Al-Munziqu minal Dzalal.
· Imam Abdul Wahab Asy-Sy’arani di dalam
Kitab Al-Mizan. Beliau meriwayatkan ucapan Imam Suyuthi, Imam Abu Hassan
Asy-Syazili dan Imam Abu Abbas Al-Mursi mengenai pertemuan mereka dengan
Rasulullah s.a.w. secara yaqazah (sedar terjaga).
· Husain Hasan Tomai pada bukunya bertajuk
“Masalah Berjumpa Rasulullah Ketika Jaga Selepas Wafatnya”, Pustaka Aman Press
Sdn. Bhd, Kota Bharu, Kelantan, 1989.
· Imam As-Suyuti di dalam kitab Tanwir
Al-Halak fi Imkan Ru’yatu An-Nabi wa Al-Malak. Beliau berkata dalam
“pendahuluan” pada m/s 10 percetakan Dar Jawamik Al-Kalim:
“Telah banyak yang mempersoalkan
mengenai sebahagian ahli rabbani yang melihat Nabi secara yaqazah ini.
Adapun suatu golongan yang mengingkarinya pada zaman ini merupakan mereka yang
tidak mempunyai latar belakang ilmu (yang cukup dalam bidang agama), sehingga
menyebabkan mereka mengingkarinya dan berasa pelik mengenainya sehingga
mendakwa bahawa ianya mustahil. Kini saya mengarang penulisan ini mengenai
perbahasan tersebut…”
Rujukan:
[1]. Kamus Idris Al-Marbawi, karangan Sheikh
Muhammad Idris Abdul Rauf al-Marbawi, Darul Nu’man, halaman 401.
[2]. Arabic-English Dictionary The Hans Wehr, edited
by JM Cowan, 4th edition, halaman 1298. (awakening, waking,
wakefulness, sleeplessness, vigilance, alertness, keenness of mind)
[3]. Rumusan daripada nota DPI Pergas-Kolej UNITI
(modul DIA2113) bab Aqidah II halaman 41-45.
[4]. Surah as-Sajadah: 23
[5]. Sila rujuk
kepada artikel Isra’ Mi’raj di lelaman web kami (www.ahmadiah-idrisiah.com)
untuk keterangan lanjut.
[6]. Matan yang
serupa terdapat di dalam Sunan Abi Dawud namun berbeza sanad perawinya, yakni
حدثنا أحمد بن صالح حدثنا عبد الله بن وهب
قال أخبرني يو نس عن ابن شهاب قال أخبرني أبو سلمة بن عبد الر حمن أن أبا هريرة
Juga, hadith serupa yang menjadi hujjah
bagi membenarkan melihat Nabi di dalam mimpi terdapat di sisi Imam Muslim, Imam
Tirmidziy, Imam Ibn Majah, Imam Ahmad, Imam Ad-Dairami.
[7]. Kitab ‘Fatwa’ jilid 2 bilangan 63 (1988),
Pejabat Mufti, Kementerian Hal Ehwal Agama, Negara Brunei Darussalam pada 14
Jamadil Awal 1408H, 4 Januari 1988.
[8]. Kitab Al-Fawakih Ad-Diwani karangan Imam
An-Nafrawi, jilid 3, m/s 360.
[9]. Buku yang diterjemah: Ilham, Kasyaf dan Mimpi
daripada kitab Syaikh Al-Qaradhawi berjudul Mauqif al-Islam minal Ilham wal
Kasyf war Ru’a wa minat Tama’imi Kahanah war Ruqa’, Maktabah Wahbah, 1415-H,
Al-Qahirah Mishr.
0 comments:
Post a Comment